Reklamer - AIDA-model

 

images?q=tbn:ANd9GcS3eD3oIDj__5EHpphItm8Ua8p5HUh4HqCKp0K0Xwaf1CIr5Ni2HQ

 

Forklaing af model

 

AIDA-modellen er en model man kan benytte når man skal lave en reklame. Modellen består af 4 elementer som gerne skulle være med til at fastholde din opmærksomhed, interesse,  vække ønsker og udløse en handling.

 

  • Attention: Er det, eller de, objekter der er med til at fange din opmærksomhed og få dig til at se nærmere på reklamen.

 

  • Interest: Er det, i reklamen, som vækker din interesse og får dig til at lede efter det produkt reklamen ønsker at sælge. Der kan her være tale om mange forskellige ting, lige fra bestemte billeder (f.eks. et billede / scenarie) der får teksten til at skrige "SE HER" eller "BLIV VED MED AT SE PÅ MIG".

 

  • Desire: Er den del af reklamen, som får dig til at ville have det produkt man ønsker at sælge. Det kan f.eks. være et billede af produktet, nogle facts om produktet (at det er bedre end alle de andre) eller det at produktet får dig til at fremstå på en bestemt måde (f.eks. at du bliver smuk/ung/glad ved at benytte dig af netop dette produkt).

 

  • Action: Er den del af reklamen som får dig til at søge efter mere information om produktet, giver dig information om hvor produktet kan købes og muligvis henviser dig til en bestemt hjemmeside. Det er altså den del af reklamen der viser dig hvor du kan få dit nyfundne behov opfyldt.

 

Eksempel

 

AIDA.bmp - Klik for at ændre størrelse

Her er det billede du så på forsiden.

 

Jeg har inddelt det efter AIDA-modellen for at vise hvordan en trykt reklame kan være opbygget. Billedbehandlingen er foretaget i Paint (Er installeret på alle computere), men et hvert billedredigeringsprogram kan benyttes.

 

Attention: Reklamen fanger din opmærksomhed ved at bruge billedet af den flotte tatoverede pige, hun er altså reklamens blikfang.

 

Interest: Overskriften "RAW ENERGY" er med til at fastholde din opmærksomhed på reklamen så du opdager det produkt producenten vil sælge. Den er skrevet med en stor skrifttype og farven hvid er valgt så den fremstår tydeligt på den sorte baggrund.

 

Desire: Dåsen med Cult-drikken er et objekt der er redigeret ind i billedet, og som har den effekt at du bliver opmærksom på produktet og får lyst til at købe det. Envidre er dåsen placeret på et flot mønster som er med til at få det til at fremstå mere tydeligt og som får det til at virke "sejt" og poppe ud i forhold til reklamens andet indhold.

 

Action: Nederst på siden, i højre hjørne, er der placeret et link. Når du opdager linket har du allerede set en del på reklamen og har sikkert fået lyst til at gå ind på hjemmesiden for at finde mere information om produktet og måske enda købe det.

 

Det var altså et eksempel på hvordan man kan benytte AIDA-modellen til at opbygge en spændende reklame som gør at personen der ser reklamen får lyst til at undersøge produktet nærmere. Reklamen spiller meget på det at være sej/cool og har en seksuel undertone idet pigen på billedet ikke er iført så meget tøj.

 

Øvelse

Du skal nu gå på nettet og lede efter en reklame (eller benytte dig af en af de reklamer du brugte da du arbejde på siden med trykte reklamer).

Når du har fundet en reklame skal du analysere den efter AIDA-modellen og efterfølgende fremlægge resultatet af din analyse for din gruppe.

 

*Reklamelogbog opgave*

Som du allerede ved er det meningen at du til sidst i arbejdet med reklamer skal lave en trykt reklame og en tv-reklame.

Du skal nu lave noget af det forberedende arbejde til din trykte reklame. Du har allerede lavet lidt af det, men skal nu ved at benytte AIDA-modellen bestemme dig for hvilke objekter der er relevante i forhold til din reklame. Du skal under arbejdet med AIDA-modellen og din egen reklame se tilbage på de valg du allerede har truffet i forhold til at lave reklamen og bruge dem her.

Lav en skitse af hvordan din reklame kan se ud og maker AIDA-elementerne på den.

 
Panel title

© 2017 heidihoej

Antal besøg: 146

Lav en gratis hjemmeside på Freewebsite-service.com

Editing

-0,29473280906677sekunder