Reklamer - Introduktion

Hvad er en reklame?

 

En reklame er et redskab producenter bruger når de vil fortælle dig at du skal købe deres produkt. Når man ser en reklame, ligemeget om det er i avisen eller på tv, er den et middel til at få dig til at tænke: "Jeg må altså bare have sådan en" og "Hvis jeg køber produktet bliver jeg som personen i reklamen".

 

Reklamer er en form for kommunikation, alt så et middel der bruges til at vidrebringe en meddelse til en modtager (dig). Meddelesen er som sagt "køb mig" og den bliver sendt til dig af reklamens afsender, producenten.

 

Der findes mange former for reklamer, her på hjemmesiden skal du arbejde med trykte reklamer og tv-reklamer.

 

Hvordan skal du arbejde med reklamer?

 

  • Hjemmesiden

Hjemmesiden skal give dig nogle redskaber til at arbejde med medier, altså reklamer, gennem medier, altså gennem arbejdet på hjemmesiden.

Hjemmesiden er indelt i nogle underpunkter, som du finder på venstre side af skærmen. På den måde bliver du trin for trin guidet igennem arbejdet med reklamer.

 

  • Øvelserne på hjemmesiden

Efter hver emne vil der i bunden af siden være nogle øvelser. Meningen med øvelserne, er at du får lærer at bruge det du har læst i praksis og herigennem får en erfaring i arbejdet med reklamer.

 

  • Reklamelogbog

Du vil i starten af forløbet med reklamer, få udleveret et hæfte af din lærer.Dette hæfte er din logbog, som du skal bruge, når du ser dette symbol *. Symbolet betyder at du skal skrive spørgsmålet og dine svar ned i hæftet, så du senere i forløbet kan bruge logbogen, som et opslagshæfte, når du selv skal igang med at producere dine egne reklamer.

 

  • Lave egen reklame og reklamefilm

I slutningen af forløbet, er det meningen at du skal bruge den viden du har opsamlet undervej i arbejdet med reklamer, til at lave dit eget produkt. De fleste af spørgsmålene til reklamelogbogen er lavet sådan at de er en del af det forberedende arbejde til at producere dine egne reklamer. Produktet skal præsenteres, fremlægges og forklares for resten af klassen så de får indsigt i dine overvejelser vedrørende fremstillingen af reklamerne.

 

Hvorfor skal du arbejde med reklamer?

 

Du lever i det 21. århundrede og er i din dagligdag omringet af medier. Du får dagligt så meget information at det er utroligt at du stadig kan kende forskel på op og ned. Grunden til at du kan holde styr på den information du får er at du har lært at ignore de dele af den, som du ikke finder interessant.

Al den information du støder på kommer fra mange forskellige medier, det kan være internettet, en reklamesøjle på en bus, avisen, blade, radioen, mobiltelefonen, bøger, film, serier og det offentlige rum (ude i samfundet).

 

Arbejdet med reklamer vil forsøge at lære dig om de processer en producent er igennem når han/hun vil sælge et produkt. Det er vigtigt at få indsigt i disse processer da viden om dem kan hjælpe dig til at se om du er ved at blive lokket til at købe noget du egentlig allerede har, eller slet ikke har brug for!

 

I det samfund vi lever i idag, er det vigtigt at du lærer at skelne mellem fakta og fiktion, da grænsen imellem de to glider mere og mere sammen. Dette sker blandt andet på grund af vores stigende medie forbrug. Vi bliver gennem de forskellige medier påvirket alle steder og hele tiden. Især  de forskellige livstilsprogrammer er med til at påvirke os da de hele tiden kører i baggrunden på fjernsynet.

 

Disse programmer forsøger at påvirke vores opfattelse af hvad et korrekt liv er, hvordan barn skal se ud, hvordan en god familie er osv. Alle disse programmer viser en virkelighed som er redigeret, det vil sige at der sidder en producent som vælger hvordan programmets virkelige personer skal fremstå alt efter hvilket budskab/produkt han ønsker at sende. Programmerne klippes også sammen på en måde så de virker spændende for den modtager producenten ønsker at sælge sit produkt til. Der er altså tale om at fakta bliver ændret, eller udeladt.

 

Når det så er sagt, er der samtidig ingen tvivl om at medier, har åbnet døre og muligheder for os, som aldrig før. Vi kan sidde i Danmark og skrive med en veninde fra Australien, vi kan i løbet af nul komma fem finde de informationer vi søger. Alt er muligt, der er ingen begrænsninger. Derfor er som tidligere nævnt af stor vigtighed at vi har kendskab til de forskellige mediers opbygninger og de virkemidler der bliver anvendt, så vi stadig kan skelne mellem fiktion eller fakta.

 
Panel title

© 2017 heidihoej

Antal besøg: 144

Lav en gratis hjemmeside på Freewebsite-service.com

Editing

-0,40190386772156sekunder