Reklamer - Kommunikation

Vi bruger de forskellige medier til at udtrykke os med. Vi kommunikerer med hinanden gennem medier. Man kan sige at kommunikation er at fortælle nogen noget. Vi kommunikerer hele tiden med hinanden. Vi taler sammen, eller vi skriver til hinanden, eller vi viser hinanden noget. Selv når vi ikke har lyst til at kommunikerer, gør vi det alligevel, gennem vores kropssprog.

 

Kommunikation er kort sagt:

·         Når nogen taler og nogen lytter

·         Når nogen skriver og nogen læser

·         Når nogen viser og nogen ser.

 

Man kan sige at kommunikation har en afsender og en modtager. Det som kommunikationen drejer sig om, kalder man budskabet

Afsender -> budskab -> modtager

Hvis du eks. spørger en ven om i skal tage i biografen sammen, så er BUDSKABET at du gerne vil se film sammen med ham. Du sender ham måske en sms på din mobil. Så har du valgt skrift som UDTRYKSMÅDE (den metode du vælger at udtrykke dig med) og mobilen som UDTRYKSKANALEN (Det redskab du udrtykker dig gennem).

 

Kommunikation

 

images?q=tbn:ANd9GcQpSHB6_HAF8uvImpM80Mbon1G29e3Dp-LKzMgAO8zZi5dR5m9cHA

 

Når man arbejder med medier, så handler det om kommunikation, og som tidligere nævnt er der altid en:

  • Afsender: producenten af varen, afsender ønsker at få solgt sin varer, og får hjælp af reklamebureau til at udforme budskabet.
  • Budskab: reklamen er et salgsbudskab i billeder og lyd, indholdet kan være formet som en direkte tittale af modtageren, hvor producenten, en tilfreds kunde eller en tilsyneladende neutral person, prøver at overbevise modtageren om fordelene ved produktet eller indholdet kan være udformet som et lille stykke drama, hvor de medvirkende gennemlever en situation, hvor produktet spiller en afgørende rolle.
  • Modtagere: En potentiel, købere af varen. Købere kaldes også ofte for” målgruppen.” her handler det om at man skal kommunikerer på den helt rigtige måde, så modtageren bliver overbevidst om, at varen kan tilfredsstille deres behov bedre end andre varer.
  • Feedback: Den respons som modtageren sender tilbage til afsenderen. Når man arbejder med reklamer er modtagerens respons ofte at man køber den vare der bliver reklameret for

 

Nogle gode spørgsmål til arbejdet med kommunikation er:

HVEM sender HVAD til HVEM?

På HVILKEN MÅDE?

Med HVILKEN VIRKNING?

 

Øvelser:

A) Se på de nedenstående billeder og bestem følgende:

  • Hvem er afsender?
  • Hvad er meddelelsen/budskabet?
  • Hvem er modtager?
  • Hvilket feedback forventer afsenderen?

images?q=tbn:ANd9GcQcAFI8Nr8ABl4EC8NBXYmQ1zJKzmrSj2_snGkYuCSiTMZOWX__jA

images?q=tbn:ANd9GcTFj1itvaCAvBqhCqVBdnct1ohPqPw4sU1uraPOr0x8ZpRL57I0
images?q=tbn:ANd9GcS8lUhJ6fDX1Eyn6HQIQnuR_gfd9sPPhGSGe_YxeFKLyBrcVF28ow

images?q=tbn:ANd9GcSCDaIsiy65kj_BPWR2Dce90sjZZle3tp1XFVYEJHAKwVIVhnYNjA


*Reklamelogbog spørgsmål*
Du skal ny opstille en kommunikationsmodel for din egen reklame.
  • Hvilket budskab vil du sende?
  • Hvordan vil du sende det budskab?
  • Hvem vil du sende budskabet til?
  • Hvordan vil du gøre det tydeligt hvem du sender budskabet til?
  • Hvilken feedback forventer du at få?
  • Hvorfor sender du netop BUDSKABET til MODTAGEREN gennem UDTRYKSKANALEN og forventer FEEDBACK?
 
 
Panel title

© 2017 heidihoej

Antal besøg: 147

Lav en gratis hjemmeside på Freewebsite-service.com

Editing

-2,3284358978271sekunder