Reklamer - Trykt reklamer

Hvad er en trykt reklame?

 

        images?q=tbn:ANd9GcSHdE63Mgjy-QXc3-fFFuml_dPj7QxalnWLJ9n4gdSP7idumnKL4g

En trykt reklame er, billede og tekst, som har et bestemt budskab. Der bruges stilbilleder og ord til at skabe et bestemt udtryk og stemning, alt efter hvilken modtager der sigtes efter (kommunikation).

 

Hvor finder man trykte reklamer?

 

Man finder trykte reklamer, i aviser, ugeblade, busstoppestedet, på busser, biler, i toget, ja selv på toilettet og mange andre steder.

 

Hvilke virkemidler bruger trykte reklamer?

 

Er det redskab en producent benytter sig af til at fange din opmærksomhed. Det er noget der fanger din opmærksomhed og gør dig interesseret i at se nærmere på reklamen. Det kan f.eks. være et billede af en kendt person, et sødt dyr, noget der forarger (krig, vold o.lign.), noget der virker stimulerende (en mere eller mindre afklædt mand/kvinde) eller noget der provokerer (f.eks. guldfisk i en blender).

Blikfanget er det vigtigste redskab en reklamatør har, for hvis ikke din opmærksomhed bliver fanget af de få sekunder du ser den trykte reklame, vil du ikke opdage hvad den reklamerende parts budskab er og ej heller kunne sende reklamatøren den forventede feedback.

 

  • Typografi

Er de skriftyper, skriftstørrelser og opsætning af skrift som en reklamatør benytter sig af.

Når først reklamens blikfang har fanget din opmærksomhed er det jo vigtigt at du bliver ledt vidre så du opdager og husker reklamens budskab og bliver opmærksom på hvem reklamens afsender er.

Dette gøres bl.a. ved at benytte sig af spændende skrifttyper i flotte og varierende farver. Det er dog vigtigt at huske at for mange, eller forkerte, farver kan have den modsatte effekt.

 

  • Billeder

Når man laver en trykt reklame tager man udgangspunkt i et billede, og arbejder ud fra det billede (ofte taget af en fotograf med en pæn model). Man redigerer billedet, tilføjer forskellige objekter og effekter indtil billedet udtrykker præcist det ønskede budskab.

De valgte billeder skal ofte udtrykke stemninger som spiller på dine følelser eller ønsker om at være eller se ud på en bestemt måde (tryghed, glæde, kærlighed, venskab, romance, mode, cool o.lign). Formålet med detter erat få dig til at identificere dig med den handling/vare du ser på billedet.

 

Det kan f.eks være placeringen af en stor, gul stjerne/boks med skriften "UDSALG", eller bokse med "50% RABAT!". Det er dog langt fra det hele. For når reklamatøren redigerer sine billeder indsætter han også tekstbokse der henviser til producent, forretninger, hjemmesider, faktuelle informationer og meget meget mere. En reklamatør kan også finde på at placere små billeder af andre varer på det store billede (skjult reklame). Disse billeder kan være alt fra andre varer af samme producent til billigere varer der ligner dem på billedet.

 

  • Perskeptiv

Når man taler om perspektiv i trykte reklamer arbejder man med synsvinkler og hvad man ønsker at fremhæve.

Det kan f.eks. være brug af Point of View (man ser ud fra en persons synsvinkel), Fugleperspektiv hvor man ser scenen oppefra (hvilket skaber en følelse af at være større end / hævet over det der foregår på billedet) og frøperskeptiv hvor man ser nedefra og op (hvilket skaber en fornemmelse af at man er mindre end det der foregår på billedet).

 

  • Symboler

Symboler er objekter/genstande som har en overført betydning og derfor kan bruges til at fortælle dig noget på et ubevidst plan. Det kan f.eks være et kors (tro), en rose (kærlighed), en slange (foræderi/lægegerningen), et æble (sundhed/synd), et bilmærke (fart/spænding), et tøjmærke (mode/klasse/rigdom), et anker (håb), duer (frihed) og et frækt smil/glimt i øjet (sex/sexualitet).

 

  • Farve symbolik

Et af de store symboler der bliver benyttet når man arbejder med trykte reklamer er farver og deres betydning.

For at få en oversigt over de forskellige farver og den betydning vi ligger i dem så tryk her.

 

Øvelser

Gå på nettet og led efter forskellige eksempler på trykte reklamer (I kan prøve at google, se på forskellige modesider, se på pop-up vinduer, de reklamer i kan finde på Facebook og på sider som www.bilka.dk)

Vælg 2 forskellige trykte reklamer og beskriv deres virkemidler og hvad du tror afsenderens budskab er, og hvilken respons der forventes af dig.

 

*Reklamelogbog opgave*

Du skal nu vælge hvilke de virkemidler du vil bruge i din reklame og forklare hvorfor du har valgt dem.

Altså hvad kan de gøre for dit produkt og hvordan er de med til at klargøre dit budskab.

Hvilken indflydelse kan de valgte virkemidler have på den feedback du får fra en modtager?

 
Panel title

© 2017 heidihoej

Antal besøg: 140

Lav en gratis hjemmeside på Freewebsite-service.com

Editing

-0,3497462272644sekunder