Kort - og godt - film - Bag om kort - og godt - film

Hvem er vi?

Vi er en gruppe dansklærerstuderende, som har oprettet denne side for at hjælpe elever på mellemtrinnet i deres arbejde med kortfilm. Vi håber på at kunne inspirere både elever og lærere i arbejdet hermed. Efter i selv har analyseret kortfilm, er det meningen i selv kan lægge jeres resultat herind. Har i spørgsmål til jeres opgaver, står vi klar med svar J

Mvh Kort - og godt - film


Analyse af denne hjemmeside

 

Afsender
Afsenderens ekspressive funktion er en ikke holdningspræget formidling. Der formidles bl.a. fakta om analyse af kortfilm. Idet der er en platform hvor elever kan indlægge deres analyser, bliver disse elever implicitte afsendere, mens de lærerstuderende, som har oprettet siden, er de eksplicitte.


Modtager
Modtageren har en konativ funktion, idet der forestår et ønske om at påvirke modtagerens adfærd – at få eleverne til at analyse kortfilm. 

Den implicitte modtager er folkeskoleelever på mellemtrinnet, det er denne gruppe siden henvender sig til, men den eksplicitte modtager er kun de få som kender til stedet, måske kun de lærerstuderende fra 10.5 samt undervisere.

Internetsiden retter direkte henvendelse til førstegangsbrugeren, idet den præsenterer formålet og sidens indhold. Den erfarne bruger vil hurtigt kunne navigere rundt, idet der er indlagt links i selve teksten. Der er samtidig taget højde for at førstegangsbrugeren muligvis ikke er opmærksom på dette, og denne kan i stedet navigere rundt i en oversigt, som hele tiden er at finde i siden af sitet. Der er ikke tænkt på den internationale bruger, idet siden ikke kan oversættes til andet sprog. Heller ikke websurferen vil kunne støde på siden, idet den ikke er til at finde ved at søge på google.


Genre
Genren, som fastlægges ud fra funktions- og navigationsmæssigt aspekt, er undervisning. I et grafisk-stilistisk aspekt, er siden hyperfunktionalistisk.


Designet
Designet er, udover formidling, også konsultation, idet brugeren kan stille spørgsmål indenfor emnet og få disse besvaret af afsenderen.


Produkt
Produktet har en formal æstetisk funktion, idet det viser det forventelige, det der er brug for.


Konteksten
Den referentielle funktion er at referere til virkelighedens analysearbejde og intertekstuelt refereres der direkte til kortfilm, via links, og også analysemetoder, fx berettermodellen og Richard Raskins 7 parametre.


Mediet
Den fatiske funktion – der er en social funktion, idet der kan oprettes kontakt mellem afsender og modtager. Der er en rød tråd igennem sitet, bl.a. pga. menuen til venstre, og en ensartethed gennem layoutet, idet farver om mønstre går igen.


Det navigative
Der er links indlagt i teksten, bl.a. på forsiden, som let navigerer brugeren videre.


Koden
Den metakommunikative funktion – der er sproglig omtale af sprogligt indhold. Sidens kode indeholder også forankring, idet billede og tekst siger det samme. Baggrunden viser træer, som er et vigtigt element i handlingen i kortfilmen Pusling. Baggrundens stemning viser ligeledes stemningen i Pusling.


Konklusion
Sidens mest dominerende funktioner findes i, at den er rettet mod førstegangsbrugeren. Dens formål er klart at informere/undervise og lægge op til en vidensdeling, idet elever selv kan indlægge egne analyser. Derudover ønsker siden at inspirere til videre analysearbejde, idet der er indlagt forslag til arbejde med andre kortfilm.


 
Panel title
Antal besøg: 71

Lav en gratis hjemmeside på Freewebsite-service.com

Editing

-0,75285792350769sekunder