Den strukturerede hverdag - TEACCH
TEACCH står for, "Treatment and Education of Autistic and Communication Handicapped Children".

Denne metode er hentet fra USA og har været under tilpasning i Danmark, hvor den kan bruges til alle aldre indenfor mennesker med autister, – der siger man ofte i Danmark at det man laver er ”TEACCH - inspireret”, hvilket netop er et udtryk for denne tilpasning. Grundlæggende handler TEACCH om at respektere det autistiske menneskes måde at være på, og ret til at bevare det enkelte individs interesser og særpræg. Man fokuserer på den enkelte individs udviklingsmuligheder, især med hensyn til selvstændighed og handlemuligheder. TEACCH stræber efter at gavne de underliggende forhold, der gavner individets indlæring. Der er tre grundlæggende idéer i TEACCH: Forældrene medinddrages og har indflydelse på alle beslutninger, der tages i løbet af behandlingen. Støtten er livslang og kontinuerlig. Eksperterne, der varetager behandlingen, er virkelig eksperter på autismeområdet og kan derfor bedre sætte sig ind i personen med autismes tankegang. Den TEACCH inspireret metode er baseret på at fremme kommunikation og forståelse gennem visualisering og konkretisering i en fast struktureret ramme. I stedet for at instruere barnet verbalt er der lagt vægt på brugen af visuelle virkemidler, som for eksempel billeder af hverdagsting eller opgaver, der skal udføres.

Her viser vi et skema, der skitserer hovedtrækkene indenfor den dansk inspireret TEACCH.

 

 

TEACCH

Underliggende teori

Gestaltpsykologi

Autismeteori

Centralt deficit: at skabe mening fra omgivelserne

Menneskesyn

Respekt for mennesket med autisme

Behandlingsgrundlag

Afdækning af barnets ressourcer og interesser, hvorfra indlæring tilrettelægges

Mål for indsatsen

Kompensation for handicappet

Målstyring

Struktur og forudsigelighed

Primær indlæringsteknik

Indlæring via problemløsning; brug af visualiseringer; indlæringen skal give mening for individet

 

TEACCH prioritere at skabe gode rammer for en indlæring vha. fysiske og sociale struktureringer af omgivelserne samt ved en udstrakt brug af visualiseringer og der prioriteres individets allerede eksisterende ressourcer som motivation. Deres tages udgangspunkt i det enkelte individs behov.

 
Panel title

© 2017 piktogrammer

Antal besøg: 207

Lav en gratis hjemmeside på Freewebsite-service.com

Editing

-0,40157389640808sekunder
Billeder til fri afbenyttelse
Inspiration til institutioner. Billeder til fri afbenyttelse