SPP- læreruddannelsen Campus Roskilde - Faget som efteruddannelse

Specialpædagogik er et relativt nyt, men længe ventet -og savnet- fag i læreruddannelsen, idét den forrige læreruddannelse (før 2007)  kun indeholdt et kortere kursustilbud til de studerende om elever med Særlige Behov. Samtidigt har uddannede læreres hidtidige mulighed for at efteruddanne sig inden for det specialpædagogiske område været PD- uddannelserne.

 

Nu fremstår liniefaget Specialpædagogik som et oplagt tilbud til lærere, som ønsker en grundig uddannelse med fokus på at integrere praktisk anvendelse og teori i et professionsrettet perspektiv. Et tilbud som taler til studerende i den ordinære læreruddannelse, men også til meritlærere samt enkeltfags-studerende. På de fleste liniehold er mange af de studerende lærere (el. pædagoger), som allerede arbejder indenfor det specialpædagogiske område, og som bruger liniefaget som en efteruddannelse.

 

4eeca45c659b717122011.jpg


Fagområdets vigtighed og relevans ses bl.a. af den omstændighed, at over 25% af udgifterne til den danske grundskole går til elever med særlige behov, dækkende fra elever med støtte i klassen til elever på Specialskoler. Der er på mange skoler behov for at uddanne fx ressourcelærere, som kender til indsatser overfor elever med faglige og/el adfærdsmæssige vanskeligheder, herunder de mange nye diagnoser, som præger dele af det Specialpædagogiske univers (fx ADHD el. Autisme-området) samt fx nyeste indsatser i fht. elever med læsevanskeligheder.

 

Fagets genstandsfelt er derfor ikke kun elever som er indenfor specialundervisningen, men også normalunderviningen i fht. hele inklusionsproblematikken herunder forebyggende strategier i undervisningen. 

 
Panel title

© 2017 spp

Antal besøg: 132

Lav en gratis hjemmeside på Freewebsite-service.com

Editing

-0,3796820640564sekunder