wowuv - Forside

Velkommen til undervisningsforløbet i WoW

 

 

Vi er 3 lærerstuderende fra Holbæk Seminarium, der skriver studieprodukt i medier og herunder computerspillet World of Warcraft. Vi tillod os at putte et andet medie ind i opgaven: denne hjemmeside.

 

Her på siden vil vi skrive et undervisningsforløb i World of Warcraft til udskollingen, primært 8-9 klasse.

Vi kunne tænke os, at forløbet skulle dække 26-30 undervisningstimer, i en temauge så der arbejdes meget og fokuseret med emnet. De følgende faneblade vil indeholde en beskrivelse af undervisningsforløbets aktiviteter og opgaver vi havde tænkt os at inddrage i praksis hvis det var tilfældet.

Da vi erfarede at det tog en halv time at installere WoW på computeren, ville det være noget der var sørget for før forløbets start, så eleverne ikke skulle spilde tid på det.

Vi vil gerne inddrage Lene Kaaberbøls fantasy roman "Skyggeporten", men da den ville være for meget læsning i løbet af ugen, ville den være sat som lektie til før ugens start.

Eleverne har derfor fået den lektie for i weekenden, at de skulle spille nogle forskellige gratisspil eller demoer for at få kendskab til forskelligheder.

 

Overordnede mål:

·         Anvende computeren som redskab og bruge informationsteknologi hensigtsmæssigt som kommunikationsmiddel og i forskellige skriveforløb

·         Gøre rede for og anvende forskellige genrer, fremstillingsformer, fortælleteknikker og virkemidler

·         Udtrykke sig i billeder, lyd og tekst i komplekse produktioner


Sprogforskeren James Paul Gee siger at børn og unge der spiller computerspil gennemgår frivilligt meget komplekse lærerprocesser da spillene stimulerer læring på mange forskellige måder. Spilleren får øjeblikkelig feed back og kan derfor afprøve og vurdere sine hypoteser og forestillinger som sætter spilleren i bedre kontakt med spillets verden. I nogle spil er der så megen frihed at selvstændighed  og kreativ tænkning belønnes i spillet og der opfordres altså til at spilleren bruger sin hjerne.

 

Den store forskel på bogen og spillets opbygning er at et computerspil selv vil uddanne sin spiller til at gennemføre spillet hvor vi lærere i skolen har til opgave at uddanne eleverne til at blive fiktionslæsere og have fokus på fortælleren, at læse med fordobling og forstå at det læste er fiktivt og ikke faktivt, og når læseren er færdig med bogen har læseren ikke nødvendigvis nået et mål og heller ikke blevet trænet som man bliver i et spil. 


 

I vores undervisningsforløb har vi brugt Birgitte Tuftes Zig Zag model. Vi ønsker at eleverne i denne uge skal være aktive og kreative, men på en struktureret anderledes måde. Derfor har vi valgt zig zag modellen, da dens skelet er, at man skifter mellem at arbejde teoretisk og aktivt kreativt. Derfor er det altid en viderebygning af noget teoretisk når vi efter de timer sætter eleverne til noget kreativt. Det gør at det forbliver teoretisk og lærende om flere forskellige ting, samtidig med at det aktive og kreative element, tilføjer bedre mulighed for engagement og glæde, da alle elever inddrages og elever med kreative eller aktive intelligenser, får bedre mulighed for at udfolde sig igennem sjove nye måder, i stedet for at forsvinde i tavleundervisningens trivialitet.



Siden er oprettet af Amalie (lh10030), Maria (780023) og Anja (lh10001)

 
Panel title

© 2017 wowuv

Antal besøg: 30

Lav en gratis hjemmeside på Freewebsite-service.com

Editing

-0,49206495285034sekunder